Lydnad och bollkastning

Idag har vi tagit en promenad på ca 30 minuter med väskan. Efter det tränade vi lite lydnad. Alfons är ju en arbetsmaskin, hans energi tar aldrig slut och han vill alltid göra rätt, all denna energin är perfekt att jobba med, men han blir också automatiskt lite slarvig och försöker gärna fuska liiite för att det går så snabbt. Så idag har vi lagt mycket tid på lugna övningar, övingar som ska lära honom att vänta.

Som vid inkallningarna, där rycker det ibland i kroppen och han halsreser sig för han vill så snabbt till mig, så idag har han fått vänta, och vänta, och vänta. Ibland satte jag bara honom, gick ifrån väntade ca 15 sekunder och sen tillbaka till fotgående och belöning där.

När vi tränade läggande idag fick han inte ens kommandot ligg förren han var i bra fotposition, han har nämligen väldigt lätt för att befinna sig för långt fram. Jag tror väldigt mycket på att ge hunden chansen att få sin belöning. För att Alfons ska kunna få sin belöning måste han få ett kommando av mig som han ska utföra, i detta fallet ligg. Får han inte ligg försvinner också chansen till belöningen. Såfort han befann sig för långt fram så stannade jag, backade, eller ändrade riktning så fick han en ny chans att gå rätt och då få kommandot ligg och belöningen kommer.
På detta sätt får jag en hund som tänker mycket själv, och som själv utan mina korrigeringar finner hur han ska göra.

På apporteringen har han börjar med något konstigt. Han sitter vid min sida, jag kastar apporten, inga problem, han hämtar den, kommer in perfekt i fotposition och håller apporten tills jag säger loss, MEN sen såfort jag tog apporten så kastar han sig bort från min sida för att göra sig beredd på belönigen. Så då bara började jag om, gjorde om allt igen men han gjorde precis likadant. Här har jag verkligen till godo att jag har en hund som kan arbeta i timmar, det krävdes 8 ggr för att han skulle tappa förväntan på belöning så snabbt och han satt kvar, i ca 5-10 sekunder innan belöningen kom. Det krävdes dessa upprepningar och sedan blev det perfekt de två andra gångerna jag upprepade momentet. Vi fortsatte lugnt och fint i lydnaden. Det vi jobbat på idag är inkallningar, sitta kvar, läggande under gång, och apportering. Vi har jobbat länge på varje moment iställer för att försöka hinna med så många moment som möjligt.

Efter detta fick han springa efter sin tennisboll som jag med hjälp av bollkastaren lyckas kasta väldigt låångt så han verkligen får sätta full sprätt. För mig är det även viktigt att alla aktiviteter som innehåller ett stressmoment, som bollkastning ska kunna avslutas när som helst, och hunden ska släppa all eneri på bollen, direkt, kunna varva ner direkt, om man klarar av detta med sin hund behöver man inte vara orolig att syssla med aktiviteter som kan ge negativ stress. Och vi har fått jobba mycket, men idag fungerar det perfekt.

Vi gick en nedvarvningspromenad och Alfons fick flåsa av och gå ner lite i dammen och kyla och dricka vatten.

Efter detta fick han en 3 minuters lång platsliggning. Jag försöker alltid ha Alfons så nöjd, och lugn i kropp och knopp när vi övar platsliggningar, jag vill han ska förknippa platsliggning med behag av att ligga kvar. Jag tror på att alltid göra det så enkelt som möjligt för hunden att lyckats, sen kan han självklart ligga en plats och ligga kvar innan all träning, men i just träningen tror jag det är bra att ha en nöjd och lugn hund som får ligga.

Efter detta fick Alfons en dusch, omg det behövdes, vattnet var helt brunt :)


Postat av: Silje

Vilka fina kort på Alfons, han är så fin! Jag tror det är oerhört viktigt att göra som du, att ge hunden chansen till att göra rätt innan man rättar, så man känner att de också "är med". Vilken insikt jag fick, haha :)



Jag trivs jätte bra på jobbet, men de skall lägga ner våran avdelning (eller hela skiten tror jag) och då är det lite bråttom att hitta något nytt så jag inte står där om en månad och inte har något alls... Men det är bara att söka och stå på så hittar jag något snart får vi hoppas :)

2010-04-07 @ 08:34:26
URL: http://lifeofcs.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback